Wednesday, January 30, 2008

Vattenrall på fönsterbleck, 29 november 2002

En megatung vattenrall satt en hel dag på ett fönsterbleck på 3:e våningen, Norra Bancogränd i Gamla stan 29/11 2002.


Fotot är taget av någon på Statens Fastighetsverk.

Jag fick bilden av Oscar Carheden, som var den första betongskådare på plats. Jag låter honom berätta:

"Historien bakom är lite kul: Petter fick ett samtal från sin mor där hon berättade att hon hade en konstig ”spov-fågel” på fönsterblecket till sitt arbetsrum. Petter ringde mig vid lunch, eftersom jag hade min arbetsplats 200 meter från platsen, och bad mig gå dit och kolla upp vad han trodde skulle vara en duva eller björktrast. Han litade nog inte riktigt på sin moders förmåga att känna igen ”spovar” på nära håll. Pga möte hann jag inte gå dit förrän ganska sent (vid 14?) och väl framme kunde jag, väldigt chockad, konstatera att det var en vattenrall som tagit dagkvist mitt i city!

Petter hann dit, och även ytterligare någon, innan arten lämnade fönstret, och flög iväg i mörkret mot Skeppsbron.

Frågan är hur många rallar som sitter på fönsterbleck till arbetsrum för mödrar utan skådande söner…?"

Vattenrall -- Wasserralle -- Water rail -- Râle d'eau -- Rallus aquaticus

No comments: