Wednesday, January 30, 2008

Fasan i betongen, 11 februari 2007!

Jag upptäckte en fasanhona den 11:e februari 2007 vid fågelmatningen bakom Huset Wivalliusgatan 11 (bredvid den ryska ambassaden, Smedsudden). Fågeln sågs där till den 23:e februari.


Foto: Claudia Staab

Fotona gjorde jag med en systemkamera med teleobjektiv. När jag väl hade smugit omkring där i 10 minuter och försökt fota fasanen, så fick jag sällskap av en man som bodde i huset tillhörande fågelmatningen. Tydligen hade folk börjat undra vad en människa med kikare och stor kamera gör utanför deras trädgård? Glor den in i lägenheter och fotar vardagsrum? Eller vaddå?
När jag väl visade fasanen, förklarade han att en hel del skumma människor hade smugit omkring i närheten till ryska ambassaden tidigare. Folk hade tydligen blivit lite "jumpy".

Undrar faktiskt om det var betongskådare på jakt efter gärdsmyg. Den hade rapporterats där precis innan. =)

Fasan -- Fasan -- Common Pheasant -- Faisan de Colchide -- Phasianus colchicus

No comments: